
The Argentinean Satirical Press, Post the 2001 Economic Crisis: The Case of

Barcelona

Paul Alonso

The University of Texas at Austin

INTRODUCTION

Since 2003, the tabloid Barcelona (www.revistabarcelona.com.ar) has become the

most controversial  product  of Argentinean independent press with a  circulation of 17

thousand. A group of young, middle-class, professional journalists created it. They define

themselves as operating like a “rock and roll band.” Their formula includes politically

incorrect  humor,  constant  parody,  a  critique  of  mainstream media  (which  implies  a

permanent evaluation of journalistic principles), and an agenda of fictional stories, which

are defined by the daily Argentinean context. 

The editors of Barcelona1 describe their publication as a political magazine. Their

use of radical humor and fake journalistic stories testify to society’s generalized unrest,

disappointment  and  skepticism.  With  more  than  a  hundred  issues,  this  publication

responds  to  the  Argentine  2001  economic  crisis  and  the  evolution  of  a  traumatized

country that lost its faith. . Through in-depth interviews and textual analysis, this paper

explores  how this  counter-hegemonic  publication  responded  on  several  levels  to  the

consequences of political, economic and the social crisis.

1 For this research, the author interviewed Ingrid Beck, editor of Barcelona, at the newsroom of the
magazine in Buenos Aires, Argentina, in September, 2006. 



THE AMBIVALENT RELATION BETWEEN POWER AND THE PRESS

The Argentinean press has published fiction for decades.  The bloody dictatorship that

started with the  military take  over  of  1976  maintained  strong control  over  the  press

(despite the fact that mainstream media initially supported the coup that removed Isabel

Peron from power). In their Comunicado 19, the military declared: 

“Será reprimido con reclusión de hasta diez años,  el que por cualquier medio
difundiere,  divulgare  o  propagare  noticias,  comunicados  o  imágenes,  con  el
propósito de perturbar, perjudicar o desprestigiar las actividades de las Fuerzas
Armadas, de Seguridad, o Policiales2” (Diario La Prensa, March 24, 1976)

This warning was part of a state terrorism plan that led to one of the crudest Dirty

Wars of the region, which culminated in approximately 30,000 “desaparecidos” (missing

people), among them around one hundred journalists. 

Ironically, the dishonest coverage of the Argentinean press contributed to the end

of the dictatorship. During the Falkland Islands War (Guerra de las Malvinas, between

Argentina  and  Great  Britain)  the  news  media  reported  as  if  true  the  military’s  lies,

generating an overwhelming amount of disinformation. So the military defeat in the war

surprised the Argentinean public. It resulted in the beginning of the end of the military

dictatorship in 1982, and in an “embarrassing discomfort for the media.” (Alves, 1997) 

Raul Alfonsín became the president of the first democratic government after the

military dictatorship.  During his administration,  the country suffered high inflationary

2“Those who disseminate—through any medium—news, communications, or images that perturb,
prejudice or discredit the activities develop by the Armed Forces, Security or Police will be imprisoned up
to ten years.” 



rates that forced him to leave office before concluding his term. His successor, President

Carlos Saul Menem of the Peronist  party,  took power in 1989 and brought economic

stability to Argentina. The government fixed the Ley de Convertibilidad, which stopped

inflation by pegging the Argentine peso to the US dollar at a rate of one to one. In this

sense, Menem “turned Argentina into one of the most adequate markets of the periphery

to attract speculative capital.” (Galafassi, 2002, 331)

As  a  result  of  the  convertibility  law,  inflation  dropped,  price  stability  was

achieved, and the value of the currency preserved. The plan encouraged international

investment and public service state companies were sold to the local and transnational

capital. Menem’s policies included tax exemptions, the privatization of the state-owned

enterprises,  industrial  subsides,  the  deregulation  of  financial  and  labor  markets,  the

decentralization of collective bargaining and wages tied to productivity, the privatization

of health, social security, and work accidents insurance, among others. (Dinerstein, 2003,

189)  These neoliberal  measures were supported by the majority  of the diverse social

classes, which reelected Menem for a second term. While the middle classes celebrated

the ‘stability’ of prices without inflation, wealth was being concentrated in few social

sectors,  and interest payments for the foreign debt increased significantly  committing

most of the public resources to them. These situations lead to increasing levels of poverty

and exclusion, and to a constant state of corruption. 

Despite superficial well being among the middle class, Menem displeased many

Argentineans  because  his  government  became  riddled  by  corruption.  He  faced  an

aggressive investigative press, in the best Watergate style. The most famous oppositional



journalist of this period, Horacio Verbitsky of the newspaper  Página 12, denounced a

series of irregularities and corruption, and published books on these topics3. In response,

the government tried to intimidate the press with the threat of restrictive laws, suits, and

attacks  against  journalists  (Verbitsky,  1997).  However,  during  this  period  the  press

reconciled  with  the  Argentine  audience.  It  adopted  a  watchdog  role  and  readers

considered it much more “reliable” than other national institutions.4

In 1999, the newly elected President Fernando de la Rúa faced a country where

unemployment  rose to  a  critical  point,  and Argentina  entered a  recession.  When the

economic  crisis  worsened,  the  middle  class  criticized  government  policies.  In  2001,

people began withdrawing large sums of money from their bank accounts causing a run

on the banks. The government enacted a set of measures, which included the devaluation

of the national currency (it ended the pegging of the Argentinean peso to the dollar). The

infamous Corralito effectively froze all bank accounts, allowing only minor sums of cash

to be withdrawn. This led to a popular insurrection that took its most critical point in the

violent incidents of December 19 and 20, 2001. President De la Rúa declared a national

state of emergency, when in Buenos Aires and some other large cities people took the

streets in a popular protest known as the cacerolazo (banging pots and pans). Thousands,

mainly  middle-class  Argentines,  gathered  in  the  historical  Plaza  de  Mayo.  During

confrontations there between the demonstrators and the police five people died. More

than 20 others died in other areas of the country. Their slogan was “Qué se vayan todos,”5

3 An essential book on Menem’s relation with the press during the nineties is Un mundo sin periodistas. La
tortuosas relaciones de Menem con la prensa, la ley y la verdad (Verbitsky, 1997) 
4 A study done from December 1993 to mid-1995 revealed that “almost 50 percent of the people polled
considered the media to be reliable and very reliable. It was an outstanding result, especially when
compared with the low confidence levels earned by labor unions (six percent), political parties, the judicial
system (22 percent) and the Armed Forces (35 percent)” (cited in Alves, 1997)
5 Dinerstein (2003) elaborates on the diverse meanings and interpretations of the popular slogan “qué se
vayan todos” as a condensation of Argentines frustration. 



(“Out with them all”) and it not only included the political class, but also the mainstream

press6. The press was no longer respected by the public. It was considered part of the

institutional  complex  that  brought  Argentina  to  a  critical  situation,  a  business  more

committed to generating money than to play its watchdog role.

Within  two  weeks,  several  presidents  took  power  and  had  to  resign  almost

immediately. In January 2002, Eduardo Duhalde was elected as provisional president. At

that time, according to the INDEC (Instituto Nacional de Estadísticas), poverty included

57% of the population; extreme poverty was 27.5%, and unemployment 21.5%, all of

these record levels in the country.  The Argentinean media also suffered the crisis. From

1998 to 2002, the circulation of the Argentine press decreased by 36% (Rey Lennon,

2002).

Obviously, the crisis had a dramatic effect on Argentina’s middle class, which has

a tradition of being the strongest and most educated in Latin America and enjoys a solid

national  identity.  As one of  the  biggest  economies  in  the  continent  with a  European

cultural heritage, “the myth of Great Argentina has played a significant role throughout

the  country’s  history,  and  the  middle  classes  have  been  particularly  attached  to  it.”

(Armony, 2005, 47) The middle class role is essential not only to understand the political,

social and cultural responses to the crisis, but also the recovery process and the need of

collective healing.  

Argentina, with a population of 38.2 million people, records the literacy rate7 at

6 Vinelli (2004) gives several examples of counter-information and alternative communicational practices
in the Argentinean context.
7 The definition of “literacy”  varies from country to country. Most of the times, “literacy” means the



97.2 %. According to the latest World Bank Report (2006) the G.N.I (Gross National

Income) per capita is  US $4,470.  The economic crisis  reduced the “middle class” to

52.3%  of  the  population,  according  to  the  2004  report  by  the  CEPAL  (Comisión

Económica para América Latina y el Caribe), which considers “middle class” those who

earn between US $1,100 and US $10,000 per year.  

By the end of 2002, the Argentinean economy began to stabilize due to a drastic

devaluation of the currency. In 2003, President Néstor Kirchner was elected and since

then the country has had a period of constant economic growth. At that moment, the first

issue of Barcelona appeared. 

A BARCELONA IN BUENOS AIRES

Because of the 2001 economic crisis, a great number of Argentineans wanted to

leave the country.  One of their main destinies: Spain. “People did not have jobs; they

were  waiting  in  lines  at  the  embassies  to  a  get  a  visa  to  anywhere.  Barcelona  was

considered  a  capital  of  art  and  many  wanted  to  go  there.  We decided  to  make  our

Barcelona in  Buenos Aires,”  says Ingrid Beck, editor  of  the publication. And for the

magazine they used as a slogan “a European solution for the problems of Argentineans.”

Nevertheless, the launching of the magazine was delayed, because in the middle

of the crisis the price of paper increased constantly due to inflation. By the end of 2002,

the editors took up the project again, and thanks to a family loan of 5,000 Argentinean

ability to read and write at elementary levels, but it does not necessarily indicate ease in navigating
sophisticated written material.



pesos (around $1,500 U.S. dollars) they published the first two issues.  Barcelona was

distributed in Buenos Aires and issues sold out. “When Barcelona appeared, the kioskos

(newsstands)  were  still  almost  empty.  With  the  crisis,  many  magazines  suspended

publication, and some disappeared. The people could barely afford to eat and a magazine

was a luxury item,” says Beck. 

After the third issue, Barcelona became a weekly supplement of the magazine

TXT, which no longer came out. In 2004, they went solo again. Since then, it publishes

every two weeks,  and costs 2.90 pesos (around one U.S. dollar).  Barcelona records a

circulation of 17,000, distributed in several cities. Instead of advertising, the magazine

survives thanks to readers. 

THE CRITICAL HUMOR TRADITION

The first issue of Barcelona appeared on the streets of Buenos Aires at the end of

April, 2003. Its cover summarized the public discourse of the previous two years:  “La

Argentina se estaría yendo a la mierda” (“Argentina might be going to hell”). Its formula

has been a bitter critique of the establishment through a politically incorrect humor that

questions the functioning of power in society. This critique focuses on all levels: local

politics,  international politics,  religion, show business,  sports,  polemic laws, tragedies,

sex, the dictatorial Argentinean past  and the military repression,  and social  values in

general.  

Followers of the famous French tabloid  Charlie Ebdo, Barcelona has also been



likened to  The Onion, and their style is close to other Latin American magazines, like

The Clinic in Chile. Its predecessors in Argentina are defunct magazines like Tía Vicenta,

Todo por dos pesos, and especially  Humor, a satirical magazine founded in 1978 and

published during the military dictatorship.  It  did critical coverage and was a space of

resistance,  creativity,  and  expression8.  From  a  different  perspective,  other  important

Argentinean referent is  Página 12. Founded in 1987 by famous Argentinean journalist

Jorge Lanata, this newspaper began with 12 pages, a left wing inclination, an intelligent

use of humor, and included articles by a select group of writers. While Página 12 became

one of the current mainstream newspapers and softened its critical coverage, it  left an

important mark in the Argentinean history of journalism.

Barcelona’s news material (agenda) revolves around current affairs. It is inspired

by the traditional media. 

“The  big  media  in  Argentina  do  not  practice  good  journalism.  This  is  not
necessarily  linked  to  censorship.  It  has  to  do  with  laziness,  business,  and
ineptness. For example, newspapers do not want to spend money, and do not hire
skillful journalists. They have newsrooms full of interns who do not know what to
do.  The  stories  are  poorly  written.  They  do  not  inform  well.  This  is  why
Barcelona is the parody of a newspaper.  There are friends who get together to
play Playstation; we used to get together to read Clarin, and laughed for hours,”
says Beck.   

THE DECALOGUE OF BARCELONA

“From the beginning, we decided to make a magazine that we would like to read,

one that does not need advertising to subsist, and that does not require us to talk with

anyone to write a story, nor to make an audio tape transcription. In fact, at the beginning

8 See  “La revista Humor como medio de oposición a la dictadura” (Lafaurcade, 2004), or La revista
Humor y la dictadura (Cascioli, 2005) 



we did not even have a telephone,” the editor says.

 

Despite its apparent distance with the sources of information, Barcelona maintains a clear

and  critical  dialogue  with  the  principles  of  journalism.  Journalist  Adriana  Amado

summarized Barcelona’s principles:

 If there is a doubt, reproduce the rumor (an opportune denial transforms into news

what was nothing else than a false announcement). 

 Oral and visual sex (any allusion to the hidden parts of human anatomy assures

the attention of the audience)

 Freedom of conditional expression (news is something that might be occurring or

not---and if  it  really occurs becomes breaking news. For this,  we always have

conditional verbs). 

 The certainty of the common place and cliches (something obvious taken to the

headlines and covers becomes a revelation)

 The use of the creative retouching (photoshop is a valid journalism tool)

 The strength of generalization (the opinion of a few is news if it is presented as a

survey)

 The unnecessary quote (a declaration does not need to be relevant. If it appears

between quote marks, it might look important).

 The  pseudo-deep  interpretation  (a  personal  opinion  might  be presented  as  an

essential contribution to humanity,  when it pretends to uncover something that

was never hidden). 

 “It is said” (it is not relevant to quote the source. The important thing is to show



that something is being discussed a lot).  

 The importance of social debate (violence in schools, corruption, new politicians,

every debate should have no more than 5 minutes of analysis). (Amado, 2006,

p20-21)

These are in general terms the critiques that, through parody, Barcelona makes of the

mainstream local press. At the same time, these resources taken to the limit have become

the magazine’s style. 

“WE ARE LIKE A ROCK BAND”

As in most of these publications, the members of the Barcelona team are a group

of middle class friends who share the craft of non-conformist journalists. They worked

for the rock magazine La Garcia and the cultural magazine La Maga (both were famous

local independent publications that do not exist anymore). They also formed a rock and

roll  band,  in  a  country  where  the  so-called  national  rock has  been  widely  linked to

politics (Pujol, 2005). 

They still retain a grain of the band philosophy. Only they write the contents for

their  magazine;  they  do not  accept  any collaboration.  From public,  they just  publish

letters to the editor, which include a lot of messages from people annoyed by Barcelona’s

contents. In extreme cases, some angry readers took action, like a religious woman who

bought many of the copies of an issue in which Barcelona announced the romance of the

year  between  the Pope  and Terri  Schiavo (a comatose American woman whose case



promoted a debate on right to die).

There were other  controversial topics,  like those on the Middle East.  A cover

headline  of  Barcelona  stated:  “Tolerance.  A Jew  and  a  black  decide  the  future  of

humanity.” (Barcelona #88) A photo of Ehud Olmert, Prime Minister of Israel, and U.S.

Condoleeza Rice appeared below it. The editors received many letters complaining about

the cover, especially from the Argentinean Jewish community, and also from abroad. In

the next issue (Barcelona #89), the editors published those angry letters, but also the ones

that  celebrated the cover  as a  criticism of Israeli  and US foreign policies accused of

promoting discrimination. In the same issue, the editors included interviews with alleged

Palestinian “terrorists” describing “how they would like to explode.” 

 

This politically incorrect attitude treated similarly local debates,  like the back-

cover on abortion. An image of a pregnant girl with Down’s syndrome holding scales as a

symbol of justice appeared with the headline: “No to abortion. Yes to Justice.”  Other

headlines on controversial topics were: “Bush says that Chavez is ‘a terrorist who tries to

impose his crazy foreign policies on the world’;” “After the frustrated bomb attempt in

London,  members  of  Al  Queda  ask  their  leaders  to  resign:  qué  se  vayan  todos;”

“European Union demands the immediate end of Israeli attacks over Lebanon, so they

can begin with the great business of reconstructing Beirut;” “After quitting drinking, Lula

would like to quit corruption;” “Kirchner: ‘I made a fortune during the dictatorship to

prevent the military from having that money;” “U.S. prepares 100,000 Marines, several

planes,  and  three  nuclear  bombs  to  help  the  democratic  opening  of  Cuba;”  “A new

controversy  on  a  recurrent  topic:  Should  people  swallow  or  spit  out  the  semen?;”



“Spaniard leftist Zapatero rejects nationalization of gas and oil in Bolivia, but supports

gay marriage;” “Exclusive interview with the prisoner with AIDS who sleeps in jail with

Etchecolatz.”9 

Despite its provocative content, the editors say that they have not suffered any

sort of censorship. “It is maybe because powerful people do not take us seriously,” Beck

says. However, the publication is commented upon, quoted and reviewed in the major

mainstream media, like Clarin, Página 12, and others. It provides a reference point in the

journalism environment and is news in itself. 

The  journalists  who  work  with  Barcelona developed  an  original  use  of  colloquial

language,  crude  expressions,  and  “porteño”  slang.  They  published  Puto  el  que  lee

(Editorial Gente Grossa,  2006),  an illustrated 254-page dictionary of insults  and local

expressions.  It  is  now in its  second issue.  With this language,  Barcelona is  trying to

expand to other media.  Editors already have a pilot program for radio and TV, which

keeps their particular style of erasing the border  between fiction and reality.  “All the

tradition of the Argentinean print press related to humor has a space for serious opinion.

Usually  people  make  an  explicit  distinction:  here  is  humor,  and  here  it  is  not.  In

Barcelona, we do not have those limits,” Beck says. 

CASE DISCUSSION

Barcelona magazine  responded  on  several  levels  to  the  consequences  of  political,

9 Miguel Etchecolatz is a former police agent that took part in the repression by the military dictatorship,
and is now in jail. He was directly responsible for the so-called “Noche de los lápices”.



economic and the social crisis that Argentinean society suffered in 2001 and 2002. In

spite of recovery (an economic reactivation of the country since 2003) the crisis left a

structural and traumatic trace, especially among the middle class. It produced a general

questioning  of  national  institutions  and  the  hierarchy  of  power.  This  criticism  also

targeted the traditional press, and the way it reported news. Barcelona condenses all these

responses and worries through a satiric press that takes advantage of fiction to give an

interpretation of a corrupt reality. They also question society’s values and taboos through

a politically incorrect humor on topics like sex, race, class, wars, and terrorism, among

others.

When defining itself as a political magazine, this counter-hegemonic publication assumes

a decisive critical  attitude.  The fictionalization of  “the real” (understood as the news

events) reflects skepticism about the official discourse and the construction of authorized

voices in the public  discussion.  Barcelona reflects this through satire.  It  uses format,

genres  and  resources  of  journalism,  which  also  implies  a  critical  dialogue  with  the

practice of the profession in Argentina. It also demonstrates the thorough knowledge by

Barcelona’s  editors  about  journalism  principles:  effective  parody  requires  a  solid

understanding of how it “should be”. Barcelona’s parody expands indiscriminately to all

newsworthy topics. All news is vulnerable to criticism.  


