
Of Silence and Defiance:

A Case Study of the Argentine Press during the “Proceso” of 1976-1983*

Tim R Samples
The University of Texas at Austin

Table of Contents



Introduction.............................................................................................................................3

The Argentine Press in Context…..........................................................................................4

El Proceso de Reorganización Nacional, 1976-83..................................................................9

Dangerous Journalists or Journalists In Danger?..................................................................10

Posture of the Junta: Journalism during the Proceso.............................................................12

Posture of the Press: Silence or Defiance?............................................................................14

Ford Falcons, sin patentes.....................................................................................................19

Conclusions….......................................................................................................................24

Notes…..................................................................................................................................27

.: Introduction

2



Due to a regime of strict censorship controls imposed by the military government,

many Argentines were convinced that they were on the verge of winning the Falklands War

of 1982, la Guerra de Malvinas, with Great Britain.  Relying on information disseminated

through a handful of nationalized television stations as well as radio networks and print

media, which varied in independence, the Argentine populace was largely ignorant to the

events  of  the  war.   The  return  of  Argentina’s  defeated  troops  with  news  of  a  swift,

embarrassing defeat at the hands of the British was a shocking and bitter pill to swallow, an

experience that left many Argentines feeling betrayed and incensed.  Even in 2003, when

the  commanding  officer  of  the  military  government  at  the  time  of  the  war,  General

Leopoldo Galtieri,  died,  reflections  on his decisions  sparked  harsh  recollections  of  the

military’s leadership in the Argentine and international press.1

Combined  with  wretched  economic  performance  and  popular  dissatisfaction  on

many  levels,  the  defeat  hastened  the  military’s  move  to  relinquish  power.   But  the

astonishing nature of Argentina’s ignorance to the events of the Proceso was not unique to

the Falklands War, nor was it a mere glitch in the media apparatus.  Rather, this moment

came as the culmination of a long, steady march towards the weakening and worsening of

the  Argentine  press establishment.   Under  the military  dictatorship  the media  failed to

report  gross  human  rights  violations  –  torture,  kidnapping,  assassinations,  and  the

disappearance  of  tens  of  thousands  of  people –  carried  out  as  a  response  to  domestic

terrorism.   As  a  result,  a  National  Commission  on the  Disappearance  of  Persons  was

deemed necessary for the sake of clarifying Argentina’s clandestine history from the seven-

year military dictatorship from 1976-83, known as the Process of National Reorganization,

El Proceso de Reorganización Nacional, or “Proceso.”

3



This case study will focus on the Argentine print media during the Proceso and the

parallel “Dirty War,” 2 focusing on journalism and press policies during this period.  Special

attention will be given to the Buenos Aires Herald, the English-language daily newspaper

in Buenos Aires,  in an attempt to explore the exceptional role it  played in covering the

violence  that  occurred  during  the  dictatorship.3  In  doing  so,  the  inquiry  will  rely  on

primary sources,  such as the archives of the  Buenos Aires Herald, as well as  Decíamos

Ayer, an extensive compilation of Spanish-language press documents and articles published

during  the  Proceso.   Interviews  and  personal  accounts  by  key  figures  in  Argentine

journalism will also be considered alongside academic work.

The case  study  attempts  to  develop a  discussion  around two  general  questions.

First, how was the behavior of the press during the dictatorship shaped and affected by

political, historical and journalistic considerations?  And regarding exceptions to the silent

tendency of the press – namely the Buenos Aires Herald and La Opinión – how did these

sources behave and how did the military government deal with them?  This discussion then

leads into an analysis of the role of the Argentine press during the Proceso.

.: The Argentine Press in Context

Before examining the dynamics of journalism during the “Dirty War,” the historical

and political context of the Argentine press deserves discussion for its inextricable role in

shaping the behavior  of  politicians,  military officials and journalists  alike.   Argentina’s

long-standing traditions of journalism have roots as far back as the nineteenth century.  The

oldest existing newspaper in Argentina is  La Capital de Rosario, which was founded on

November 15, 1867.  José C. Paz founded La Prensa in 1869 and a year later, Bartolomé

Mitre, president of Argentina from 1862 to 1868, founded La Nación.  The Buenos Aires

4



Herald, founded in 1876 by the Scotsman William Cathcart, originally named the Buenos

Ayres Herald, was founded to facilitate trade while serving the growing Anglo community.

Between 1880 and 1910, along with a sustained immigration boom, the Argentine press

experienced massive growth.  In 1880 there were 165 newspapers in Argentina; in 1895

there  were  345.4  During  these  years,  the  Argentine  press  expanded  to  cater  to  an

increasingly urban and complex society developing primarily around the federal capital,

Buenos Aires.

Argentina  has  long  enjoyed  one  of  the  most  prominent  and  vigorous  media

industries  in  all  of  Latin  America.   Unlike  some  Latin  American  countries  such  as

Guatemala, Bolivia or Peru, in which large segments of the population do not communicate

in Spanish, Argentina’s media has not faced a significant language barrier.  Rather, the print

media  has  thrived  in  a  society  known  for  avid  consumption  of  literature  and  media

products.

Press freedoms were legally established as early on as the Constitution of 1853,

which stipulated liberties of expression for the Argentine people, “…to publish their ideas

through the press  without  prior  censorship.”5  Nonetheless,  during the  first  part  of  the

twentieth century, the principle of press freedom had already wavered as it was molded by

legislation, court decisions and government interference.  The most recent Constitution of

1949,  “…left  these provisions intact,  but  the protection they furnished proved  eggshell

thin.”6

By  far  the  single  most  significant  development  in  the  history  of  the  modern

Argentine press and its relationship with national politics was Peronism, through the impact

and legacy of Colonel  Juan Domingo Perón and his wife,  María Eva Duarte de Perón,

“Evita.”  Though Juan Perón did not become president until February 24, 1946, in one of

5



the era’s cleanest  elections,  he was an influential  actor  in  the  relationship between the

media and government even earlier on, during his term in the Secretariat of Labor.   By

1943,  all  radio stations had been monopolized by the military government  from which

Perón emerged, “…with 1,600 journalists and writers dedicated exclusively, it later turned

out, to promoting Perón and his wife, Evita.”7

The  Perón  regime  was  the  first  government  to  fully  realize  the  power  of  the

Argentine media towards political ends, exerting sway over the mass media through direct

expropriation, selective advertising, propaganda, nationalization policies, censorship and at

times,  thuggish intimidation.  No doubt  aided by the charismatic  abilities of  both Juan

Perón and Evita, these efforts were largely successful in stifling opposition in the press and

creating a dominant propaganda apparatus.  As early as May of 1945, a year before Perón

became president, a U.S. military attaché reported that, “…Evita was virtually running the

government  agency  charged  with  censorship.”8  The  report  determined  that  Evita’s

influence in the Government Press Office was surpassed only by that of  Colonel Perón

himself.

According to Joseph Page, the “…most effective strategy Perón utilized to debilitate

his political opponents was to deny them any means of communicating with the electorate.

This he accomplished by closing their access to the radio and newspapers.”9  Indeed, the

peronistas were largely successful in controlling,  directly and indirectly,  the stance of a

majority of newspapers and nearly all radio stations.  Evita, a highly photogenic woman

and former actress, played a major role in the Peronist publicity machine with her frequent

public  appearances  and  appeal  to  the  descamisados,  “shirtless  ones”  of  Argentina.

However, both Juan Domingo and Evita were compelling orators, often delivering fervent

speeches for hours on end.

6



With  a  loan  orchestrated  by  the  Peronist  Party,  Evita’s  activities  in  propaganda

escalated  when  she  bought  the  mediocre  newspaper,  La  Democracia,  which  quickly

became an unofficial publicity tool of the Perón regime.  The newspaper actually increased

its readership with tabloid-style coverage of sports and petty crime along with unwavering

support for the Perón regime.  Photographs of Evita and glittering human-interest tales were

also  dominant  characteristics  of  the  paper’s  staple  coverage.   Meanwhile  Peronist

propaganda invaded all walks of Argentine life, exemplified by Peronist sportscasters and

tango singers as well as Evita’s “ghost-written autobiography,” La razón de mi vida, which

became a required text in Argentine schools.10

A lesser-known but significant connection to the propaganda machine was Evita’s

association with Carlos V. Aloé, director of the giant publishing conglamerate Alea S.A.,

which held a multitude of newspapers, magazines and a radio network.  Aloé, a man with

no experience in journalism, maintained his post in the Perón administration despite his

position  as  director  of  the  publishing  giant.   As  a  result,  La  Prensa,  La  Nación,  and

afternoon paper Clarín were left as the only significant Spanish-language newspapers with

autonomy from the Perón regime.

The  most  dramatic  example  of  Perón’s  intervention  in  the  press  was  the

government’s confiscation of La Prensa on January 26, 1951.  Founded by the Paz family

in 1869, La Prensa remained under the ownership and control of the wealthy family until

its confiscation.  The publishers maintained tightly prescribed command over the editorial

stance, which, as an established land-owning family, primarily identified with cattle-raising

and agricultural interests as well as the preservation of the social status quo.  Predictably,

the editorial stance of  La Prensa  did not approve of Perón’s policies or his “oligarquía”

rhetoric that called attention to class inequality in Argentina.  After employing a variety of

7



tactics aimed at crippling the newspaper, the clash culminated in a direct confiscation of La

Prensa.11

Policies  and  actions  during  the  Perón  regime  left  the  Argentine  press  a  frail,

monotone institution by the time a military coup forced his exile in 1955.  Large portions of

the  press  were  under  state-control  though  some expropriations  were  reversed,  like  La

Prensa, which was returned to the Paz family.  But despite the lifting of certain restrictions

after Perón’s ouster, an ambiance of fear had already set in.  Furthermore, Perón’s relations

with the media set  a  highly flexible precedent  that  left  press freedoms convoluted and

flimsy.

However,  press freedoms did not improve in the absence of Perón.  As political

instability  and  violence  worsened in  the  70s,  the press  came  under  increasingly  direct

threats from illegal  guerilla and paramilitary groups.12  Forbidden by the government to

mention these organizations by name, the press referred to them ambiguously as illegal

groups,  “la  banda  declarada  ilegal.”   Relations  between  the  press  and  these  guerilla,

paramilitary and terrorist  organizations were rocky, as the groups often preferred direct

action in dealing with unfavorable coverage of their activities.

Press ethics were also deficient  as journalists enjoyed publicly provided benefits

and  maintained  excessively  “cozy  relations”  with public  officials,  contributing to  what

journalist  Robert  Cox  considers  “fuzzy”  press  ethics.13  The  mainstream  press  was

dependent on publicly funded advertising and later, a monopolized paper supply that the

largest newspapers shared with the governement, Papel Prensa, when they were not directly

censored  or  controlled  by  the  government  itself.   These  factors  contributed  to  an

intersection of interests that undermined the function a free press as a vehicle for criticism

and civic commentary vis-à-vis the government.  As such, the Argentine press earned the

8



reputation as a feeble onlooker of events,  lacking teeth and allied with whoever was in

power.

.: El Proceso de Reorganización Nacional, 1976-83

“The Armed Forces assume power; detained the President,” announced the front

page of La Nación on March 24, 1976.  News of a military coup, or golpe militar, was not

always extraordinary in Argentina, a nation that had experienced 26 military coups and 24

presidents (16 of them military officers) between 1930 and 1983.14  The Armed Forces were

an acknowledged political  actor,  with a  lengthy tradition of  involvement  in  Argentina’s

domestic affairs.  Many officers of the Armed Forces actually considered the institution a

guiding, “tutelary” influence in the greater Argentine destiny.

The Golpe of March 1976 was perceived by many sectors of society as a potential

relief for a country tormented by daily political violence, with few other alternatives.  Jo

Fisher observes, “The press had done more than predict the coup; many newspapers had

been calling for the takeover for months.”15  After the death of Perón in 1974, his third wife

María Estela Martínez (Isabel) assumed the presidency as a figurehead leader, becoming

the first woman to hold office as a president in the Americas.   But by then, the civilian

government’s grip on power was already in precarious condition.

Between 1973 and 1976, civilian governments were unable to stabilize the country

as political violence escalated beyond control.  Extremist groups of the Left and the Right

defied the State’s monopoly on the legitimate use of violence, committing acts of terrorism

and  routinely  carrying  out  kidnappings  and  assassinations.   Acknowledged  as  an

underestimate, but one of the few figures available, 1,100 people may have died as part of

political violence in the year before the Golpe.16  Due to a combination of factors including

9



unrestrained violence, severe economic problems, institutional instability, and a profound

lack of systemic legitimacy, Argentine democracy found itself – once again – on the brink

of collapse.17

With an arrival that was nearly as tranquil and bloodless as a military coup can be,

the transfer of power was hardly resisted.  Generally, the takeover – expected to bring a

swift return of law and order to the country – was well received by the Argentine press and

international  observers  alike,  seen  then  as  the  only  potential  for  economic  relief  and

political  stability  in  Argentina.   Thus  began  the  Process  of  National  Reorganization,

(Proceso  de Reorganización Nacional,  or  “Proceso”),  as it  was  dubbed by the military

leaders.

.: Dangerous Journalists, or Journalists In Danger?

Perceived  by  the  Junta  as  a  potential  liability  and  a  challenging  group  of

professionals to deal with gracefully, journalists were among the first sectors of society to

suffer from a reinvigorated wave of state repression.  The Junta considered the capacity to

produce the “news”  and influence public  discourse  as  a  great  insecurity,  or  perhaps in

favorable  conditions  –  a  vital  tool.   Journalists  and  media  outlets  were  painstakingly

scrutinized with preemptive suspicion from the first moments of the Proceso.

According  to  the  report  by  the  National  Commission  on  the  Disappearance  of

Persons (CONADEP), Nunca Más, “There was nothing casual or mistaken about the fact

that the number of victims in proportion to the number of professionals working in this

field was extremely high.”18  The report also indicates that the government took over the

Argentine  Journalist’s  Federation  in  addition to  expelling  foreign correspondents  while

seizing and burning media deemed as “subversive” literature.

10



Although a precise figure for the number of people disappeared during the Proceso

is not available, the official figure from  Nunca Más, compiled in 1984, confirms nearly

9,000 cases of disappearance.  However, CONADEP declared that the figure produced by

Nunca Más significantly underestimates the actual figure.19  Human rights organizations

propose that  the number  of people disappeared during the Proceso amounts to a  figure

around 30,000.

Of the official figure cited in  Nunca Más, 1.6 percent of all disappeared persons

were journalists.  The report elaborates, “In the course of 1976 at least forty-five journalists

were detained in illegal fashion, and to this day nothing has been heard from them.  In the

first  eight  months  of  1977,  a  further  thirty  journalists  disappeared…”20  In  addition to

supplying a list of many disappeared journalists by name, the report includes some specific

cases with detailed accounts like that of the writer and political militant, Rodolfo Walsh.  In

total,  an  estimated  100  journalists  were  assassinated  while  another  100  were  illegally

imprisoned after the beginning of the Proceso.  It is also necessary to consider, in addition

to these figures, that a great number of journalists were expelled from Argentina or fled the

country in the face of death threats.21

As a medium of information and opinion, the press assumes a clearly significant

role in modern society.  The press is a vehicle for the expression of every public sentiment,

from satisfaction to discontent.  When free, the press should reflect society: its reactions,

feelings, and other opinions.  Furthermore, as a news source, the press is responsible for

reporting “the truth” in providing information with which society makes decisions.  Hence,

the power – or perhaps, the threat – which the press exercises is that of public analysis and

discourse.   In  theory,  the  press  has  the  ability  to  stain  the  image  of  political  leaders,

11



undermine the legitimacy of their policies and interfere with their public relations strategies

and propaganda.  For these reasons, the press remained a primary concern for the Junta.

Although it did not approach radio news in terms of sheer consumption volume, the

Argentine print  media possessed a distinct credibility in forming a part  of the “reality”

perceived by the public at large.  Many people from both elite and working classes turn to

the print media for more exhaustive and detailed news coverage.  Moreover, at the time of

the  Proceso,  televised  news  consisted  exclusively  of  nationalized  sources  such  as  “60

Minutos”  from  the  state-owned  Channel  7,  Argentina  Televisora  Color  (Canal  7).

Television and radio programming was, by and large, severely restricted when not managed

directly by the state.

Another  profound  distinction  of  print  media  is  the  editorial,  which  allows  for

detailed analysis and arguments, providing another dimension for political criticism.  For

this reason, the editorial constitutes the spirit of a newspaper – or potentially – the lack

thereof.   One Argentine journalist  describes the editorial  as,  “the open conscience of a

newspaper, the distillation of its essence.”22

With the ability to reinforce the Junta’s actions, or to delegitimize them publicly, the

Argentine press had potential to be either a useful ally or a formidable opponent for military

leaders.  The role of the press became even more substantial as the government engaged in

“unspeakable” activities and clandestine operations that, if divulged, could have severely

damaged the Junta’s credibility.  In other words, as repression intensified, so did the need to

silence the public voice.  Given the scope and brutality of state-sponsored repression, this

need – to muzzle the press – was enormous.

12



.: Posture of the Junta: Journalism During the Proceso

During  the  day  of  the  military  takeover,  the  Armed  Forces  sent  over  thirty

communiqués,  comunicados, directed at the media that declared intentions and announced

instructions throughout the “state of siege.”  Prior censorship,  precensura, was enforced

and everything had to be submitted for approval by the Press Secretariat before printing.  In

public announcements, however, the Junta immediately endeavored to portray itself – on

both national and international levels – as a moderate and sensible solution to Argentina’s

problems.  The government vowed to quell political violence and erase communism along

with other “subversive” elements of society.

Speaking  at  a  press  conference  comprised  of  Argentine  journalists  and  foreign

correspondents, General Videla, de facto President of the Junta, assured a swift return to

democracy and a warm respect for the function of the press.  In similar public statements,

Videla asserted that the Junta did not want a “compliant and unobjective press,” but rather,

a “free press.”23

The Junta released a set of directives by which the media would avoid contributing

to “subversion” and the erosion of morals in Argentine society.  They dealt with “Christian

values,  combat  against  vice  and  irresponsibility,  defense  of  the  family  and  honor,

elimination of inappropriate terms as well as the opinions of unqualified people…”24  Not

only were the directives moral in tone, but they were shrouded in ambiguity, which left

room for interpretation on both sides of their application: enforcement and observation.  In

other  words,  the  same  ambiguity  that  allowed  security  forces  to  raid  the  offices  of  a

newspaper or arrest its journalists without substantive charges also allowed the editors of

the Herald to stretch the limits of these ambiguities and test the patience of their enforcers.

13



The  Junta’s  abrupt  and  brutal  campaign  to  convert  the  press  into  a  submissive

institution was largely successful from the beginning, due in part to the weak state of the

Argentine press before the Golpe, in addition to the unprecedented wave of repression that

accompanied  the  military’s  rise  to  power.   Therefore,  despite  the  declared  benevolent

posture  of  the  Junta  vis-à-vis  media  freedoms,  the  mainstream press  was  quickly  and

effectively muzzled, allowing the military to act without a great deal of public scrutiny.

Official  denial  thus  remained  plausible  –  even  convincing  –  to  large  segments  of  the

Argentine public that did not care to believe in the disappearance of thousands.

.: Posture of the Press: Silence or Defiance?

Generally  speaking,  Argentina’s  newspapers  consented  to  censorship  without  a

whimper and remained silent on the topic of disappearance and torture, quickly assuming a

submissive posture in response to the Junta’s measures.  These restrictions were accepted

without question by a majority of private media sources of commercial importance while

those who did resist limited their criticism to economic policies or to minor administrative

matters.25  The only exceptions to the silent majority were the  Herald and, at times,  La

Opinión.

By April, only a month after the Proceso was initiated, five newspapers had already

been closed.   Located in the provinces of  Argentina,  these newspapers were closed for

alleged  ties  to  “subversive”  groups  or  “inappropriate  content.”   One  such  paper,  El

Independiente, was closed for “tendentitious reporting”, an alleged attempt to denigrate the

military’s public image.26  Meanwhile, numerous journalists had already been disappeared

or arrested.  Circulating rumors about detention centers and cruel torture practices served to

intensify the already stifling climate of fear amongst journalists and citizens alike.

14



The foremost Leftist daily at the beginning of the Proceso, La Opinión, directed by

the  outspoken  Jacobo  Timerman,  at  times  published  instances  of  disappearance  while

cautiously questioning  the  Junta’s  practices  of  censorship  and  repression.   La  Opinión

usually  reprinted  articles  from  the  Herald when  publishing  about  disappearances  and

kidnappings.  According to Argentine journalists, Eduardo Blaustein and Martín Zubieta,

“one must recognize that Timerman, without achieving the heights of Robert Cox (editor of

the Herald) had the minimum dose of courage to question some aspects of the repressive

government, at least with respect to the disappeared...”27

While publishing some degree of criticism about the Junta’s actions – an act that

certainly distinguished the daily from other Argentine newspapers – La Opinión simply did

not compare with the Herald’s coverage and editorial stance during the Proceso.  “Looked

at objectively now that the terror has abated,  La Opinión seems to have been timid in its

reporting, especially in comparison with the Buenos Aires Herald…”28

The coverage of La Opinión was often contradictory: one day supporting the Junta’s

policies – the next day questioning them.  These contradictions might be an indication of

the newspaper’s attempt to criticize the Junta while avoiding expropriation or putting its

journalists in extreme danger.   In any case, it  was a delicate line to walk, coming to an

abrupt halt when Timerman was abducted and jailed as La Opinión fell into the hands of

military.   Some  accounts  of  the  event  suggest  that  anti-Semitism  on  the  part  of  the

Argentine  military  played  a  role  in  the  arrest  of  Timerman,  a  prominent  member  of

Argentina’s Jewish community.29

It is clear that the  Herald’s coverage of the “Dirty War” and its editorial  stance

towards  the  Junta  were  far  more  potent  than  any  other  Argentine  daily,  including  La

Opinión.  However, it should be considered that La Opinión was published in Spanish, with

15



a considerably higher circulation rate than the Herald, which could have made it a more

pressing concern in the eyes of the Junta than the less-circulated English paper.

Despite the  Herald’s lower circulation, the daily editorial, printed in English and

Spanish, was a considerable voice in Argentina and overseas.  The Herald’s editorial was

quickly  recognized  for  its  unrivaled,  outspoken  stance  on  political  issues.   In  fact,  the

Spanish version of the editorial was circulated and distributed on its own.30  Many people

who did not necessarily have a perfect grasp of the English language would pick up the

Herald anyway for a taste of the distinctly critical editorials.  Articles by Herald staff, like

Robert  Cox and Andrew Graham-Yooll,  were often published abroad before they were

printed in Argentina.

The  Herald,  too,  had  a  precarious  balance  to  maintain,  avoiding  a  complete

shutdown  while  sustaining  raids,  intimidation  and  legal  proceedings.   Attempts  to

undermine the credibility of the Herald were also taken.  Robert Cox explains:

The government tried to trap you by putting false information in your way in
the hopes that you would pick it up and blow your credibility.  Then there
were  individuals who were trying to  get  us to  –  stupidly –  defend some
murderer  or  terrorist,  which  could  have been  just  as bad for  us.   That
would’ve destroyed our credibility too.31

With respect to stylistic quality and the layout of the newspapers, La Opinión, along

with several other Spanish-language publications like Clarín and La Nación, were clearly

superior to the Herald.  But no voice in the Argentine print media scene denounced gross

violations of human rights and reported disappearances like the small daily newspaper in

English.

Traditionally, the Herald represented a “center-right” posture, opposed to Peronism.

The Herald was known as an advocate for British business interests, precisely an example

of the “imperialism” and “oligarchic” connections that the Peronists decried.  As a foreign-

16



owned,  and often,  a  foreign-operated newspaper,  the  Herald became an easy target  for

nationalist rhetoric.

La  Opinión,  of  a  more  Leftist  orientation,  followed  a  considerably  different

ideological trajectory than did the Herald.  Thus, as La Opinión and the Herald adhered to

different ideologies, their convergence during the Proceso is interesting – if not paradoxical

at first glance.   However,  Robert Cox, editor of the  Herald during the first years of the

Proceso, was one of the very few to publicly denounce Timerman’s arrest.  In an interview

published in the magazine  Somos after Timerman’s arrest,  Cox explained the apparently

contradictory posture as the ethic responsibility of the newspaper:

I never agreed with the polemics or the outlook of that newspaper [La Opinión].
My stance in defense of Timerman brought about a great deal of criticism for me,
but I believe that I acted with loyalty.  It is that way of being true to our beliefs, an
outlook that has never changed, for which during the government of Cámpora they

accused us of being right-wing imperialists and today…of another sign. 32

In this statement, Cox makes reference to a new “sign” with which the Herald had

been pegged as antiargentino.  During the Proceso, the Herald and its staff were routinely

accused of being friendly with comunistas for their criticism of the government and support

of human rights – an accusation ironically distinct from earlier governments – when they

were dubbed “right-wing imperialists.”

While the  Herald and  La Opinión were unique exceptions to  autocensura, there

were  publishers  like  Editorial  Atlántida,  which  collaborated  actively  with  the  military

authorities  in  condemning  the  work  of  human  rights  groups.33  Certain  publications

continued latching on to whoever was in power with unwavering support and self-censored

discretion, earning themselves reputations for practicing unabashed bandwagon journalism.

For  example,  Robert  Cox  refers to  the case of  Gente,  the  most  popular  weekly

newsmagazine in Argentina at the time, which formed part of the previously mentioned

17



publisher, Editorial Atlántida.  Produced shortly after the Golpe of March, 1976 and titled

Photos-Events-Testimonies of  1035 Dramatic  Days,  the book provided a history of  the

“Isabelita”  government  that  had  just  been  overthrown,  “…[a]  story  it  had  assiduously

avoided telling while the events in question were taking place.  Into the book went material

that the editors of Gente had rigorously self-censored before.”34

Meanwhile,  the  major  Argentine  newspapers  routinely  published  official

propaganda and echoed the military’s rhetoric,  praising successes in the struggle against

“subversion”  without  expressing  a  doubt  about  the  obvious  and  sinister  nature  of  its

consequences.  Robert Cox reflects on the neglect of the mainstream press:

What  is  more  difficult  to  understand  is  the  attitude  of  long-established
independent newspapers such as  La Nación, whose prestige was so great
and whose reputation protected them from any insidious charges that their
editors were closet Marxists or that their staffs were infiltrated by terrorists.
Why did they simply turn a blind eye to the highly visible and undoubtedly
newsworthy  consequences  of  the  war  against  terrorism  which  was
producing a new strain of terrorism more venomous, in some aspects, than
the evil the military had pledged to extirpate from Argentina?35

The escalating and horrific system of abduction, torture and disappearance was well

underway,  claiming thousands of  lives,  while  the press opted to  keep the  secret of the

“Dirty War.”  Operating on the basis of self-interest and attempting to stay in good favor

with the government – a tradition employed by most newspapers since Perón – the press

neglected  to  inform  the  public  on  the  atrocities.   The  press  was  the  last  standing

institutional counterbalance to the government in Argentina, thus assuming a paramount

importance  during  the  counter-terrorism  efforts.   Instead  of  informing  the  public  and

counterbalancing the government’s power, the press acted as an accomplice to the “Dirty

War,” shrouding the truth instead of exposing it.  In this way, the press actually reinforced

18



the power of the dictatorship while covering-up “Dirty War” tactics and enabling their

plausible deniability.

 

.: Ford Falcons, sin patentes

The offices of the Herald are located in close proximity to the presidential palace, la

Casa Rosada, as well  as the headquarters of the Armed Forces.   It  is  normal  then, for

Herald staff to take the underground train, el subterráneo or “subte,” to the Plaza de Mayo

Station or the Catedral Station before continuing on foot to the offices.  Going this way one

passes by the Casa Rosada and its parking area, which are both adjacent to the Plaza de

Mayo.

Just days after the Golpe of March 24, an editorial in the  Herald mentioned the

absence of unmarked Ford Falcons without license plates,  sin patentes,  around the Casa

Rosada, a noteworthy observation because this type of automobile had been associated with

the kidnappings and death-squads of previous governments.   The author expresses relief

and optimism for having not seen them.

But soon thereafter, newspapers were printing stories about mysterious kidnappings

perpetrated by heavily armed men dressed in civilian clothes in Ford Falcons, sin patentes.

During the  Proceso,  the covert  automobile’s  status was renewed as a  trademark of  the

disappearance.  According to Andrew Graham-Yooll’s description:

Buenos  Aires  became  a  city  roamed  by  unmarked  cars,  usually  Ford
Falcons, supplied on fleet order to police, but preferred by all for reliability
at high speed and relatively low running cost.  The cars were parked outside
the Government House, without a license number to mar the bumper.  They
sped through the city ignoring lights; they were feared by the public, and the
only man to campaign against their presence was the editor of the Buenos
Aires Herald. 36

19



On  April  22,  Clarín announced  that  after  the  “rigid  press  censorship”  that

accompanied the Golpe, there had been “…a progressive return to normality in all order

and the fluid communication between the government and the newspapers has been reduced

to  the  carrying  out  of  indicated  norms.”37  The  same  day  that  Clarín indicated  the

improving state of press freedoms, the Casa Rosada was busy informing journalists of a

new development.  Passed around as a covert announcement, “…without any letterhead or

authorizing signature –  thereby disguising  the fact  that  it  was  a  notification of  official

censorship,” the directive informed journalists of new requirements amidst the growing

mystery of corpses that were appearing around Buenos Aires every day:

As from today, 22/4/76, it is forbidden to inform, comment or make reference
to subjects related to subversive elements and/or members of the armed and
security forces in these incidents, unless they are reported by a responsible
official source.  This includes victims of kidnappings and missing persons. 38

Most of the print media had submitted to some form of  autocensura long before

April 22, reiterating the Junta’s public announcements and resorting to inane coverage of

petty crime, sports and gossip instead of covering the escalating violence that was occurring

daily.  Nonetheless, by some accounts, April 22 was a landmark day in the conspiracy of

silence that was carried out by the Argentine press.   It  was only after this day that the

Herald – originally a hopeful advocate of the military’s intentions – became critical of the

regime.

The Herald’s editorial on April 23 made bitter observations about newspapers that

observed censorship directives and, as a consequence, “are horribly boring to read.”39  The

next  day,  the  Herald published  the  “unofficial,”  official  announcement  from April  22

verbatim, strapped across the front page.40  In addition to the front-page reprinting of the

directive,  the  Herald’s editorial  that  day ripped press policies,  warning that  the Junta’s

image of “decency and moderation” was gravely endangered by such decisions.41  In the

20



same edition, Andrew Graham-Yooll’s weekly column, “Politics & Labour,” also criticized

censorship directives as well as the press’ autocensura and the government’s reluctance to

account for the number of prisoners being held.  La Opinión was the only other daily in

Argentina that carried news of the new censorship directive.  No other newspaper besides

the Herald, however, raised serious doubts about the issue.

While  the  government  forbade  newspapers  to  report  disappearances,  mysterious

kidnappings  continued.   An  internationally  renowned  novelist  with  Leftist  sympathies,

Haroldo Conti, was kidnapped from his home on May 7.  On May 15, the Herald became

the first paper to challenge the  autocensura commanded on April 22,  publishing a story

about  the  incident,  in  blatant  defiance  of  the  military’s  new  restriction.42  No  other

newspaper reported the kidnapping.  Conti was never seen or heard from again.

Also on May 15, in a stinging but brief piece in the corner of the editorial page,

Robert  Cox  posed  the  question  of  press  objectivity  with  a  sarcastically  joyful

announcement that phone lines – long since due and paid for – were finally installed at the

Herald’s  offices  by  the  state-operated  telephone  company.   Cox  wondered  how  the

newspaper would ever be able to repay the government for its services while musing, “…

how  could  we  outdo  La  Razón [another  prominent  paper]  in  obsequiousness  and

compliancy?”  Cox concludes  the  article  on  an  ominous  and  still  more  sarcastic  note,

“Perhaps one day my other dream will come true and those unmarked Ford Falcons without

number plates will stop haunting me.” 43

Besides campaigning against the Ford Falcons sin patentes, a thinly veiled protest

of  state-sponsored  disappearances,  the  Herald also struggled  to  clarify  the  meaning of

“subversion,” as it was the principal justification for most of the military’s policies.  The

term “subversion,” was used in public discourse to dehumanize opposition and cast a wide

21



net over perceived enemies of the state, but was never clearly defined by military officials.

In one instance, foreign minister César Augusto Guzzetti asserted that there simply was no

right-wing subversion, an attitude echoed by La Opinión’s Horacio Chávez Paz, according

to James Neilson.44  In response, Neilson wrote “Murder most natural?”, a highly critical

article denouncing terrorism of the Left and the Right in an attempt to debunk the ideas

that, “violence from above causes violence from below” (the guerilla justification) and that,

“violence from the left causes violence from the right” (the military’s reasoning).   “So

dragging people from their homes in the dead of night to torture them before tearing their

bodies to pieces with machine gun bullets is just ‘a natural reaction’?”45

Shortly  thereafter,  as  defense  lawyers  of  left-wing  detainees  Hipólito  Solari

Yrigoyen and Mario Abel Amaya suddenly stood accused of “subversion,” the  Herald’s

editorial  dubbed  the  allegation  a  “witch-hunt”.46  These  accusations  were  backed  by

“responsible sources,” another ill-defined term that found its way into many justifications

during the Proceso.  Later, even the Beatles were deemed “subversive,” listed as one of the

various recordings banned from Buenos Aires radios stations by the central broadcasting

system.47

The Herald also took a unique stance on the issue of human rights, which due to a

largely  successful  propaganda  campaign,  was  widely  discredited  as  antiargentino or

comunista.48  In an effort to dispel the notion that human rights groups were only interested

in violations of right-wing regimes,  the  Herald published a disproportionate quantity of

articles  about  Amnesty  International’s  work  in  Cuba  and  the  Soviet  Union.49  Of  the

Argentine newspapers, the Herald was the first and only to cover the Madres de la Plaza de

Mayo  in  an  objective  way,  this  is  to  say,  without  immediately  referring  to  them  as

22



communist sympathizers and “madwomen.”  For this reason, the Herald was later praised

by some of the madres.

Bennett  and  Simpson  observe,  “Nowadays  it  has  become  usual  for  Argentine

journalists who did not themselves speak out to regard the Herald’s position and that of its

editorial staff as impregnable, but it did not seem like that at the time.”50  Some authors

have observed that the Herald’s status as a foreign-owned newspaper or the fact that some

of  the  editors were British subjects endowed them with a cushion,  a  certain  degree of

protection from the military’s wrath.  Robert Cox, however, disagrees with that assessment,

noting that, “In fact, it was more dangerous for us because at any moment we could have

been  closed  down  for  being  a  foreign-owned  newspaper  that  was  anti-Argentine  or

communist.51  As such, the Herald was an easy target compared to established newspapers

– like La Nación – that had a great deal of resources and a prestigious reputation.

Indeed, foreigners were among the disappeared, such as the French nuns that were

kidnapped by men claiming to be the police.  News editor and political columnist, Andrew

Graham-Yooll, was the first to leave the  Herald, accepting an offer for political asylum

from France  in  September  of  1976.   Robert  Cox  left  Argentina for  South Carolina in

December of 1979.  Both men had been arrested previously and fled with their families for

fear of torture and disappearance.

James Neilson, who received his own share of threats, became editor of the Herald

when  Cox  left.   At  this  point,  due  to  the  different  approaches  to  journalism  by  the

individuals,  the newspaper underwent a stylistic alteration.  Explaining the difference in

their styles, Andrew Graham-Yooll observes, “After Bob left there was a series of strong

editorials, but there was less reporting.  Jim’s writing was marvelous and his commentary

excellent, but he wasn’t as strong as Cox in reporting information.”52  Despite the changes

23



in direction and style, the Herald continued to denounce violence from both sides, Left and

Right.

.:Conclusions

Despite the submissive posture of the Argentine press throughout the Proceso, it

should be mentioned that many journalists – both within and outside the  Herald and  La

Opinión – rejected the complicity of silence and censorship in the times of massive human

atrocities.   Most  of  these journalists  were fired from newspapers,  exiled,  imprisoned or

disappeared, in their attempt to resist  the silence that protected the secret  of the “Dirty

War.” 

Another  mode  of  resistance,  more  subtle  and  thus  safer  for  journalists  was

entrelineas, “between the lines” criticism, which could employ metaphorical references and

other literary devices to voice what would be dangerous to state in plain language.  Such

methods were practiced at times in Humor magazine during the later years of the Proceso,

in which political issues were raised through a comedic and sometimes absurd style.

But it was the vast majority of journalists and the major newspapers that succumbed

to autocensura, some of whom were harshly self-critical after the fall of the Junta.  Others

are simply forgetful and some deny knowledge of the events,  a claim that sits  uneasily

beside  statistics  and  testimonies  about  the  inescapable  and  pervasive  terror  of

disappearances.  However, faced with torture or death – with lives to live and families to

support  –  the path taken by  so many editors  and journalists  seems quite  human,  even

logical.  Graham-Yooll reflects on the choice, “The bally-hoo of press freedom lost some of

its  momentum in such situations.  [...]   The immorality  of  self-censorship became less-

reprehensible with the growing number of journalists killed.”53

24



While it is difficult – perhaps impossible – to neatly categorize the role that the

press assumed during the Proceso, some observations are within reach.  For one, the press

served to perpetuate the deniability of the state-sponsored terror, endowing the dictatorship

with the capacity to act without substantial public scrutiny.  Without information from the

media to reveal the realities of the “Dirty War,” it was possible for the Argentine public to

remain indifferent or even ignorant to what was going on.  In the absence of an extensively

documented history,  establishing the “truth” quickly became a political  battle  upon the

return of democracy, which led to a movement for historical clarification, which led to la

Comisión Nacional sobre la Desaparación de Personas (CONADEP), and its subsequent

report on disappeared persons, Nunca Más.

During the decay of the Proceso towards the early eighties, the mass murders came

to  be,  though  treated  in  carefully  measured  tones,  part  of  public  discourse  in  press

coverage.  By then however, thousands of disappearances – perhaps tens of thousands – had

already been carried out during the first and most intense years of the state-terror apparatus.

At this point, even military officials were obliged to publicly recognize the exceedingly

drastic degree of repression.  As General Albano Harguindeguy admitted in 1981, “There

were excesses and errors in the repression of terrorism that we all regret...”54

Thus, public debate arrived far too late to encourage moderation on the part of the

military.   Given the tendency of the Argentine press  to abide by momentary economic

interests and political loyalties, tragically, for the people of Argentina – the failure was in

the timing.  As Robert Cox put it, “Public indignation, therefore, is always being whipped

into a frenzy long after the die has been cast.”55

25



26



Notes

27



1

An earlier draft of this paper was written in Spanish, titled, “El Buenos Aires Herald y su cobertura excepcional: La prensa
gráfica en la Argentina durante los primeros años del Proceso,” as part of a research project while the author was working as
an intern at the Herald during the summer of 2003.  This paper is the culmination of the work from that paper as well as the
continued process of editing and research upon return to the United States.  The author would like to express his deep
gratitude to those who supported him with feedback and assistance along the way: Julio Nakamurakare, Betina Kaplan,
Amy Ross, and Iêda Siqueira Wiarda.  He would also like to thank the Herald for access to its archives, an indispensable
resource for this project.

 See “Argentine press condemns Galtieri” BBC News, 13 January 2003 [online]
http://news.bbc.co.uk/1/hi/not_in_website/syndication/monitoring/media_reports/2652937.stm; see also, “Galtieri
death ‘no great loss’” BBC News, 12 January 2003 [online] http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/2651725.stm.

2 The term “Dirty War” now has intensely pejorative connotations in the context of Latin American authoritarianism, as
associated with massive human rights violations and state-sponsored terrorism conducted by certain regimes of the 70s and
80s in Central and South America.  However, the term was originally coined by the military in reference to what they
considered a necessary effort to eradicate subversives and terrorists through any means possible.
3 For the Herald’s exceptional stance and daring coverage during the Proceso, both Robert Cox and the Herald were
awarded Maria Moors Cabot Prizes in 1987, from the University of Columbia’s School of Journalism.  In 1977, the Herald
received the Inter-American Press Association’s Mergenthaler Plaque.
4  Elizabeth Fox, “Nationalism, Censorship and Transnational Control.” in Media and Politics in Latin America, ed.

Elizabeth Fox (Beverly Hills: Sage Publications, 1988), 36.
5  Bruce Garrison and Michael Salwen, Latin American Journalism, (New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates,

1991), 17.
6  Joseph Page, Perón: A Biography, (New York: Random House, 1983), 211.
7  Elizabeth Fox, Media and Politics in Latin America, 39.
8  See U.S. Embassy, Buenos Aires, to secretary of state, No. 202, August 3, 1945, OSS File 140129.  Cited in

Perón: A biography, 112.
9  Joseph Page, Perón: A Biography, 210.
10 Examples given by historian Luis Romero include, “sardonic tango singer Enrique Santos Discépolo and the mediocre
Américo Barrios,” as well as sports announcer, Luis Elías Sojít.  See Luis Alberto Romero, The History of Argentina in the
Twentieth Century, Trans. James Brennan (University Park, Penn.: Pennsylvania State University Press, 2002), 116.
11 Accounts on the buildup to confiscation vary in interpretation.  A self-lauding but insightful historical document, written
by the editors of La Prensa themselves, is titled Defense of Freedom (New York: The John Day Co., 1952).  A more critical
account can be found in Perón: A Biography, 212-214.
12 Among these groups: the Argentine Anticommunist Alliance (AAA), “Triple A”, a right-wing organization that resembled
a paramilitary in structure and practice; the left-wing Peronist Montoneros; and the Marxist-Leninist People’s Revolutionary
Army (ERP).
13  See Robert Cox, interview by Uki Goñi, “Fuzzy Press Ethics,” Buenos Aires, Argentina, November 28, 1993;

available from http://www.ukinet.com/media/text/coxethic.htm or in Spanish as “Ética Borrosa” from
http://www.ukinet.com/media/text/coxetica.htm

14  See William Smith, Authoritarianism and the Crisis of the Argentine Political Economy, 267.  Cited in Alison
Brysk, The Politics of Human Rights in Argentina, (Stanford, California: Stanford University Press, 1994), 27.

15  Jo Fisher.  Mothers of the Disappeared.  (Boston: South End Press, 1989), 11.
16  Andrew Graham-Yooll, State of Fear, (New York: Hippocrene Books, 1986), 65.
17  For a concise description of political and social factors leading to the Proceso, see Alison Brysk, The Politics of

Human Rights in Argentina, (Stanford, California: Stanford University Press, 1994), 23-41.
18  Comisión Nacional sobre la Desaparación de Personas (CONADEP), Nunca Más: The Report of the Argentine

National Commission on the Disappearance of Persons, (New York: Farrar, Straus & Giroux, 1986), 362. 
19  For a discussion on the CONADEP figure, see Allison Brysk in Human Rights: Theory and Measurement, ed.

David Cingranelli, (New York: St. Martin's Press in association with the Policy Studies Organization, 1988). 
20  CONADEP, Nunca Más, 363.
21  Jerry Knudson proposes that approximately 400 journalists fled the country.  See Jerry Knudson, “Argentine press:

‘dirty war’ hangover,” Times of the Americas, October 1990.



22  Blaustein and Zubieta, Decíamos Ayer: La prensa argentina bajo el Proceso, (Buenos Aires: Ediciones Colihue,
1998) 27.

23  “Videla hosts former FM’s,” The Buenos Aires Herald, 13 May 1976.
24  [Translated] Blaustein and Zubieta, Decíamos Ayer, 23.
25  Muraro, Heriberto.  Medios, Transformación Cultural y Política, 22.
26  “Closure worries provincial press,” The Buenos Aires Herald, 2 April 1976.
27  Blaustein and Zubieta, Decíamos Ayer, 26.
28  Jana Bennett and John Simpson.  The Disappeared and the Mothers of the Plaza, (New York: St. Martin’s Press,

1985), 245.
29  For Timerman’s account, see Jacobo Timerman, Prisoner Without a Name, Cell Without a Number, (New York:

Knopf Inc., 1981).
30 Bennett and Simpson compare this phenomenon to a kind of samizdat, the Russian term, literally “self publishing,” for an
underground system of printing and distribution of banned literature.  See Bennett and Simpson, The Disappeared and the
Mothers of the Plaza, Ibid cit., 240.  Also see, Goñi, Uki.  I Remember Julia, 63. Ibid. cit.
31  Robert Cox, personal interview with the author, Charleston, South Carolina, April 3, 2004.
32  [Translated] “Robert Cox o la importancia de cuestionar,” Somos, Nº 36, 27 May 1977.  Reprinted in Decíamos

Ayer.
33  Muraro, Heriberto.  Medios, Transformación Cultural y Política, 22.
34  Robert Cox, “Total Terrorism: Argentina, 1969 to 1979,” in Terrorism, Legitimacy, and Power, ed. Martha

Crenshaw (Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press, 1983), 134.
35  Robert Cox, “The Sound of One Hand Clapping: A Preliminary Study of the Argentine Press in a Time of Terror,”

(Washington, DC: Woodrow Wilson International Center for Scholars, 1980), 11.
36  Andrew Graham-Yooll, State of Fear, 73.
37  [Translated] “El gobierno y los diarios,” Clarín, 22 April 1976.  Reprinted in Decíamos Ayer.
38  Andrew Graham-Yooll, State of Fear, 107.
39  “La falta de información no es buena noticia,” The Buenos Aires Herald, 23 April 1976.
40  “‘Subversive’ news banned,” The Buenos Aires Herald, 24 April 1976.
41  “Saliendo de la pesadilla…pero,” The Buenos Aires Herald, 24 April 1976.
42  “Novelist missing” The Buenos Aires Herald, 15 May 1976.
43  Robert Cox, “Ring out ye telephone bells!,” The Buenos Aires Herald, 15 May 1976.
44  James Neilson, “Murder most natural?,” The Buenos Aires Herald, 12 October 1976.
45  Ibid.
46  “La caceria de brujas no contribuirá a ganar la guerra,” The Buenos Aires Herald, 17 October 1976.
47  “Beatles subversive?,” The Buenos Aires Herald, 27 October 1976.
48 Examples of this form of propaganda are abundant, appearing in many publications, from Clarín to the popular magazine
Somos.  One such example appeared in La Nación as follows [translated]: “The surprise is fitting amidst this global
campaign for human rights and the growing concern from so many governments and international organizations when their
investigations concentrate, for example, on the events in Argentina, but apparently they are only superficially interested
about what occurs in Russian or Cuban prisons.”  From La Nación, “Los derechos humanos en el mundo de hoy,” 11
February 1977.  Reprinted in Decíamos Ayer, Ibid cit.
49  See, Robert Cox, “Forget Human Rights” The Buenos Aires Herald, 27 November 1976.
50  Bennett and Simpson, The Disappeared and the Mothers of the Plaza, Ibid cit., 238.
51  Robert Cox, personal interview, Ibid cit.
52  Andrew Graham-Yooll, personal interview with the author, Buenos Aires, Argentina, July 22, 2003.
53  Andrew Graham-Yooll, State of Fear, 107-108, Ibid cit.
54  General Albano Harguindeguy, quoted in La Prensa, 24 March 1981.  Reprinted in Decíamos Ayer, Ibid cit.
55  Robert Cox, “Terrorism, Legitimacy, and Power, 135, Ibid. cit.


