
TEXAS PAPERS ON LATIN AMERICA

Pre-publication working papers of the
Institute of Latin American Studies

University of Texas at Austin

ISSN 0892-3507

The Mexican Oil Expropriation
and the Ensuing Propaganda War

Robert Huesca

Institute of Latin American Studies
University of Texas at Austin

Paper No. 88-04



THE MEXICAN OIL EXPROPRIA TION AND THE ENSUING PROPAGANDA W AR
By Robert Huesca

The Mexican nationalization of foreign oil holdings in 1938 unleashOOa torrent of

English-Ianguage propaganda in a battle for the support of American officials and public

opinion. The Standard Oil Company of New Jersey 100the fight in the comer of the foreign

operators with the publication of a series of news bulletins, pamphlets, and books often

touted as "a factual summary of the events" (Standard Oil 1938b: 1). The Mexican

govemment counterOOby publishing a variety of periodicals and economic documents and

by dispatching teams of officials, labor leaders, and academics to address U.S. audiences

in public forums.

Observers of the period from both the UnitOOStates and Mexico noted the fever

pitch of the propaganda and the media coverage that the expropriation generatOO.Mexican

representatives consistently decriOOthe disinformation campaign waged by Standard Oil

through the U.S. press and called on their govemment to act to reverse the damaging

effects (Beteta 1940e; Calderón 1938; Castillo Nájera, AGN 1938b; Hay 1938; Noriega

1938; Suárez 1940). Ambassador Josephus Daniels noted in his memoirs that the oil

companies "started to build propaganda fires under the [U.S.] govemment to compel a

return of the properties" (Daniel s 1947: 231), and a freelance writer criticizOOthe "intense

campaign which the oil companies carriOOout in the Mexican and foreign press and which

for sheer distortion of facts has probably never been equalled" (Millan 1939: 200). Yet the

New York Times, conveying oil company assertions, argued that the Mexican govemment

was not only propagating false information, but was also using that material to mislead

even its own people ("People of Mexico" 1938).

A survey of material s published by both sides in the oil debate reveals not so much

disinformation, as attempts to focus readers' attention on specific factors of the

expropriation by repeating certain images and omitting others. Furthermore, a limited

review of archival material sheds some light on Mexico's perception of the seriousness of

the oil company propaganda and exposes some of the motivations and actors on the part of

the govemment. Finally, an examination of U.S. newspapers provides a method of

assessing the ability of the Mexican govemment and the oil companies to influence

American editors. A study of propaganda effects on the U.S. press is important for any

analysis ofthe impact on American public policy, since entry into these publications would

have reached a wider audience and might have guidOOpublic opinion either for or against

Mexico.



2

Oil Company Propaganda

For about two years after the Mexican oi! expropriation, Standard Oil regularly

published press releases, pamphlets, newsletters, appendices, magazines, and books

distributed at no charge "in the interest of an informed public." The pamphlets discussed

the company's history in Mexico, the legal basis of its operations, the country's record of

debt repayment, the issue of American rights abroad, and the indemnification process

(Standard 1938a and b, 1940a, b, and c). The five books and six appendices that Standard

published claimed to reflect the opinions of the average American, provided deeper

background on the day's issues, and dealt with law, the debt, and the State Department's

role in the expropriation.

Standard always elaimed to hold an objective position when presenting arguments

against the Mexican expropriation by reprinting artieles, editorials, and cartoons from the

world's press. In this way the company deemphasized its own vested interest in the

expropriation and pointed out that intemational opinion had ruled against the Mexican

action. Mexico at the Bar 01Public Opinion best exemplified this approach by reprinting

artieles and editorials from the United States and Latin America. In the book's preface,

author Burt McConnell wrote, "In no other nation could one find such a variety of able,

independent, and clearly written editorials on any public question" (McConnell1939: iii).

Yet readers found scant variety among the entries, which were in fact artiele excerpts rather

than editorials. And although the introduction claimed that artieles were selected in a

random fashion, the reprinted selections appeared to be handpicked diatribes against

Mexico. For example, the reporters most frequently selected were writers who disliked

Mexico's policy and wrote artieles reflective of their opinions. Frank L. Kluckhohn of the

New York Times and Henry J. Allen of the Topeka State Journal were the most frequentIy

reprinted writers, both being cited ten times in the book. After them, Betty Kirk of the

Christian Science Monitor and 1. H. Carmical of the New York Times were the next most

frequentIy cited writers. Both Kirk and Kluckhohn were correspondents in Mexico, and

their repeated inelusion is logical, if for no other reason than the high volume of copy they

produced. But Allen and Carmical were both working from their local bases and seem to

have been included simply because of the acerbic tone of their articles on Mexico.

Furthermore, prolific writers in the field like Upton Close, who wrote for the Sto Louis

Post-Dispatch, the Washington Evening Star, and other newspapers, and Anita Brenner,

who wrote for the Milwaukee Journal, were virtually ignored, being cited only once each,

and in short fragments. Both Close and Brenner wrote more in-depth pieces that tended to

expose information unfavorable to the oi! companies and sympathetic to Mexico.



3

In addition to reprinting artic1es of the period, Mexico at the Bar 01Public Opinion

inc1uded forty editorial cartoons from newspapers throughout the United States. The

drawings invariably, and predictably, invoked images of the stock Mexican: the stout,

mustachioed tobacco fiend, with a towering Emiliano Zapata sombrero, and broken shoes,

huarache sandals, or bare feet. As the images of the Mexican were limited, so too were the

themes pursued by cartoonists. More than half of the drawings conveyed the message that

the oil expropriation amounted to nothing less than thievery and an opportunity seized by

the Mexicans to insult the gringos. In the same vein, the seizure was depicted as a

convenient maneuver undertaken by a slothful government. American cartoonists also

highlighted the Good Neighbor Policy and the accornmodating attitude of Unc1e Sam. In

this scenario, Mexicans played the role of subversives, actively working to thwart U.S.

accornmodation. Another set of cartoons reflected the position that Mexico itself was the

true victim of the expropriation, an assertion repeatedly made in newspaper editorials at the

time. Afear mentioned regularly in diplomatic circ1esand in the press, Nazi and cornmunist

influence in Mexico, made only token appearances in the cartoons reproduced by Standard

Oil. But an interesting nuance of many of the cartoons was the manner in which they

viewed the Mexican action as an affront to American interests in general, rather than a

injustice against the oil companies in particular. Oíl companies in the United States had

received a good deal of bad press because of their perceived greed, allegedly unethical

dealings with labor, and product sales to the Axis powers. Cartoonists may have attempted

to distance themselves from the oil companies by broadening the issues in U.S.-Mexican

relations. This tactic, however, benefited Standard Oil, which relentlessly denied charges

of recalcitrance and eagerly pointed to other industries that were experiencing difficulties

with the Mexican government.

Using the same tactic of tapping non-Standard Oil news sources, the company

published, in both Spanish and English, a monthly broadsheet with the claim, "The

material herein has been taken from published sources and is reproduced without cornment"

(Standard 1939b). Looking at Mexico . .. or De Cómo Ven a Méjico . .. did, in fact,

present views from numerous locations and publications, but limited its content to stories

that reflected unfavorably on Mexico (Standard 1938c, 1939b). Articles reprinted from

newspapers like the Wall Street Journal, the New York Herald Tribune, the Danville (Va.)

Bee, the Topeka Capital, Excélsior, El Universal, and La Prensa may have conveyed a

sense of legitimacy and impartiality to the Standard Oíl propaganda campaign, especially

since many of the charges in the stories could not be refuted. In fact, artic1es that asserted

that Standard had provided housing, education, water, and electricity to its workers, who



4

were the highest wage eamers in Mexico, were corroborated by some Mexican sources of

the period (Bosques 1937; Compañía n.d.; Mexico 1940).

Less evenhanded than the news monthly and the bound anthology of editorial

opinion by McConnell was another series published by Standard. On these readings alone

Standard appears as the benevolent foreign investor lured into the swampy back1ands of

Mexico, on1y to be betrayed by a govemment fully informed of the company's mission

from the outset.

Discovery and development of the known oil fields in Mexico were the
achievement of British and American pioneers, who carne in10this regíon at a time
when it was a little-known, pest-infested, tropical wildemess. They carne at the
express invitation of the Mexican govemment for the specific purpose of trying to
find and to develop oil fields. (Standard 1938a: 1)

Once it had struck oil, Standard took the lead in providing the highest wage scale and most

comprehensive package of benefits in Mexico.

It fumished free housing, free fuel and light, medical and hospital care for the
worker and his entire family, free transponation, education and recreation
facilities, plus contributions 10savings funds and other benefits. (Standard 1938b:
1)

In the most drarnatic of all its parnphlets, Standard ponrayed the Mexicans as lacking the

entrepreneurial spirit characteristic of the American oil men. In fact, the Mexicans appear

little more than opportunistic manipulators.

For several years the Mexicans watched these Americans going into unhealthy
jungles and drilling wells which produced little or no oil. The Mexican attitude was
one of incredulity and indifference . .. As soon as it becarne apparent, however,
that the Americans had struck oil in a big way, the incredulity of the Mexican
politicians gave way to envy, and the indifference wastransmutted (sic) into
cupidity. The temptation to appropriate what foreign ingenuity, energy and capital
were developing in Mexico proved irresistible. Slowly but surely the Mexican
Govemment reached out its fmgers and began to squeeze. (Standard 1940b: 1-2)

One of the more substantive topics written up by Standard concemed Mexico's

inability to fulfill indemnification payments and the country's poor record on settling its

former debts, particularly those resulting from the massive land reform (Standard 1940a).

"Mexico's long record of default" totaled $493 million, Standard c1aimed. In addition,

bonded indebtedness totaled $976 million, most of which had been in default since 1919.

Although the parnphlets never suggested that the United States dispatch the marines, they

did advance veiled threats, and certainly urged increased pressure from the State

Department (Standard 1939a). This tactic was probably counterproductive, as Cárdenas

reacted strongly against the oil companies' petitions to U.S. representatives (Townsend



5

1952). A1though the pamphlets all foeused on a speeifie topie, they all shared the

underlying theme that the expropriated properties should be retumed to private hands.

Mexican Publications

Prior to the oil expropriation, Mexieo had already ereated the infrastrueture for an

English-Ianguage propaganda network. In Deeember 1936, President Cárdenas initiated the

Departamento Autónomo de Prensa y Publicidad (DAPP) as part of his "sales eampaign on

behalf of the Six-Year-Plan, blueprint of his administration" (plenn 1939: 28). The DAPP

operated out of the Foreign Relations Seeretariat and funetioned as the government's

official press offiee, handling both foreign and domestie news inquiries. Shortly after the

expropriation, the DAPP eoordinated alllegal and politieal"informaciones" regarding oil,

and Cárdenas instrueted the entire Mexiean diplomatie eorps to ehannel all propaganda

eomplaints and suggestions to it (Hidalgo 1938).

A1though the Mexican Congress officially created the DAPP in late 1936, it had

aetualIy been publishing books and periodieals sinee 1934. Most of its editorial activity had

been in Spanish during this period, but it also published a weekly, four-page document of

government news ealled the Weekly News Sheet. Furthermore, it published a book, Guide

to the History oi Mexico by Alfonso Teja Zabre, whieh it distributed fn;e with the

eondition, "If you like it and want to keep it, send remittanee, if not, return the book"

(Advertisement, Weekly News, 1935: 4). The Weekly News Sheet routinely earried

declarations from and reports on the various ministries in the government. In addition, the

bulletin periodieally earried essays on socialist edueation, agrarian reform, and other social

welfare programs. Oceasionally, the sheets provided official govemment statisties that may

have been useful to foreign eorrespondents, the targets of the publieation. But more

frequentIy, the pages were crowded with platitudes.

After the oil nationalization, Mexieo's ineipient propaganda maehine gained

momentum rapidly. The most regular publieation during this period was the Mexican Labor

News, an 8 112by 11 ineh weekly, published by the Workers University of Mexieo, and

distributed to 4,000 individual s and organizations abroad for a one-dollar annual

subseription fee. In the months prior to the expropriation, reporting in the labor publieation

focused on the legal dispute and its techniealities and on the obstinacy of the oil eompanies.

In general, these articles ehronicled the legal phases of the appeals process in the Mexiean

eourts and also reported on aetions taken by government and labor offieials ("Mission of

Dil," "Dil Companies Refuse," "Dil Fight Taeties," "Dil Situation Marks," "Supreme Court

Upholds," 1938).



6

The Mexicans frequentIy reported on their ability to ron the oil industry in the event

that the foreign companies abandoned the country. And the newspaper continually

reassured its readers that the nation would not be adversely affected by an oil company

pullout. These declarations may have had two functions: to avert public panic if and when

the industry were nationalized, and to maintain pressure on the oil giants. In fact, labor

leaders like Vicente Lombardo Toledano, head of the Confederation of Mexican Workers

(CTM), spoke of the expropriation of foreign operations as inevitable, according to his

declarations published in Mexican Labor News.

After the government expropriated the foreign holdings, the oil issue appeared on

the pages of Mexican Labor News more regularly, and the focus of the coverage shifted

from legal aspects to issues of imperialism, national sovereignty and economic well-being,

oil company cooperation, and international support. Mexico emphasized that the principIes

of national sovereignty, which had been recognized internationally, permitted the

government to expropriate the properties and to settle indemnification terms in its own

courts. President Lázaro Cárdenas told an audience in Sinaloa, "'We have the right to

defend our sovereignty and," the President added, "in this matter, fortunately, it has

received the juridical recognition of all the countries of the world" ("Mexico Will Not"

1939). And the newspaper repeatedly parroted labor's assertions that the oil companies

were mere agents of imperialism ("Oil Workers Confident" 1939, "CTM Condemns Anti-

Labor Meddling" 1941). Often, messages of economic health and freedom accompanied

anti-imperialist themes. On the first anniversary of the expropriation, Cárdenas called the

action "historie, affmning the economic and political stability of Mexico" ("Labor Groups

Lead" 1939). This message continued to the second anniversary celebration where the

masses "paraded through the streets with cheers and music and with banners that

proclaimed: 'The Wealth of Mexico Must Be Possessed by Mexico!'" ("Mexico Celebrates

Second" 1940). Finally, Mexican Labor News optimistically reported on negotiations with

the oil companies and stressed the likelihood of compromise and a fmal solution throughout

1939 and 1940. This approach caused some uneasiness among labor leaders in Mexico, but

was probably in the nation's best interest abroad, as it gave the appearance that the

Mexicans were willingly and actively participating in negotiations. Since the labor

publication was officially sanctioned, liberal s in the United States could theoretically

display the newspaper as informal evidence of Mexican policy, and thereby combat U.S.

hard-liners urging a more punitive position from the State Department.

Apart from Mexican Labor News, the government's most elaborate project was the

publication of Mexico's Oi/, a gargantuan 881-page translation of the report (originally

2,700 pages) prepared by the Federal Board of Conciliation and Arbitration in August 1937



7

(Hamilton 1982). The report appeared to be a solid work documenting the details of the

economic and social situation of the oil companies and their employees. For example, the

book convincingly demonstrated that foreign workers in Mexico earned substantia1ly more

than the native Mexican laborers who virtually could not work up to managerial positions.

Furthermore, it showed that foreign companies paid their Mexican laborers three to four

times less money than their U.S. workers performing comparable services.

Whereas much of the information reflected negatively on the foreign companies,

many of the details tended to support the position of the oil companies. For instance, the

book pointed out that the oil companies complied with federal housing laws and provided

workers with residences that the report qualified as in good condition. It also reported that

the companies provided their workers' children with schools, which had adequate water

and sanitary services. Only about half of the c1assrooms contained desks and chairs,

however, and the student-teacher ratio was forty-eight to one. Finally, some of the details

of the government's award to workers, such as a 42,OOO-pesofund for hiring bands, did

appear removed from the issues of wages, benefits, and working conditions.

The only other English-Ianguage publication initiated by the Mexican government

during this period was a monthly, 16-page magazine called Mexico News. Beginning in

1941, the magazine was issued free by the "Bureau of International News Service

Department of State for Foreign Mfairs." The publication acted as a document of record to

a large degree, reprinting political speeches and focusing on government reports. Very few

of the artic1es dealt with petroleum, and those that did provided production statistics in a

straightforward and largely uncontentious manner.

Mexican Actors

Although the oil crisis accelerated the generation of English-Ianguage propaganda,

Mexican leaders had previously acknowledged the need to present their version of events

directly to the North American audience and were acutely sensitive to criticisms from

outside the country. This sensitivity was certainly present at the inception of the Cárdenas

administration and was reflected through the press office of the official party (all block

quotations of primary documents appear in their original English or Spanish).

When I was chosen Secretary of Press and Propaganda in the National Executive
Committee of the National Revolutionary Party conc1usive evidence was brought
to my attention that agencies of several kinds were busy beyond our frontiers
spreading misinformation about Mexico in general and the Party in particular.
Therefore I suggested, and the Committee approved, the creation of an information
bureau at the service of the foreign press and of foreign students of Mexican
development. (Bosques 1937: ix)



8

The PNR's early press office shared many of the same strategies and techniques of the

government's DAPP with which it fully cooperated in some propaganda efforts (Hay

1936a). Documents in the Mexican archives provide further evidence of how the

government perceived foreign propaganda, which agents played key roles in the strategy to

influence U.S. opinion, and what options were proposed and acted on by the

administration.

Like the PNR's press office, the government's public relations department

expressed concern regarding U.S. opinion long before the oil expropriation, and took

action to evaluate and counter adverse foreign reports. During 1936, a steady flow of

articles reached Cárdenas from a clipping service in the United States (Corresponsales

1936). These files inc1uded reports from all regions of the nation in large and small

newspapers such as the Rosicrucian Digest, Whittier (Ca.) News, New York Daily News,

El Paso Times, Christian Science Monitor, and the Breeze-Courier (Taylorville, Ill.)

(ibid.). These early evaluations must have proved dissatisfactory as Mexico moved quickly

to combat unfavorable reports, using a strategy of delivering its message directIy to the

American audience.

In October 1936, for example, the government arranged to have an early speech by

Cárdenas transmitted on shortwave radio, "a fm de que sea escuchado en las dos Américas"

(Hay 1936b). Furthermore, a three-minute segment was to be translated into English and

transmitted on the NBC radio network (ibid.). The Mexican embassy in Washington

functioned as an active, central station for efforts to reach the U.S. publico By early 1936,

the embassy had compiled a list of 10,000 names that it believed would greatIy benefit the

image of Mexico in the United States.

El fichero en cuestión fué (sic) preparado por nosotros con todo cuidado y nos ha
sido extremadamente útil en Washington para contrarrestar, como se ha podido, la
inaúdita campaña católica anti-mexicana . . . En estos días vamos a remitir a la
Secretaría de Relaciones Exteriores unas quinientas fichas más de "Amigos de
Mexico. "1

Upon reaching Mexico, the list of names was regularly used for sending materials

produced by the secretariat's publicity department (Hay 1936a).

Although the interest in foreign news was established by early 1936, Mexican

activity in this area increased dramatically after the oil nationalization. Ambassador Castillo

Nájera corresponded regularly, sometimes on a daily basis, with President Cárdenas

regarding how Mexican events were portrayed in the United States (Castillo Nájera, AGN

1 Luis Quintanilla, letter from the chargé d'affaires (encargado de negocios) in the Washington embassy to
Cárdenas, February 15, 1936.


